Du måste alltid göra en anmälan till Skatteverket och berätta vilket kassasystem och kontrollenhet du använder. Du uppdaterar informationen enklast genom att logga in på Skatteverkets företagssida och navigera till tjänsten "Kassaregister" under kategorin "Driva företag". Där får du sedan skapa en anmälan för både kontrollenhet och kassaregister.

Anmäl kontrollenhet 

I ett system med kassaregister ska det alltid ingå en certifierad kontrollenhet eller ett certifierat kontrollsystem. Kontrollenheten och kontrollsystemets funktion är att bevara kvittodata från kassaregister på ett säkert sätt för Skatteverkets kontrollverksamhet.

Du ska först anmäla din kontrollenhet med tillverkare, modell och tillverkningsnummer, samt ange vilken adress den finns på. 

Tillverkare: PosPlus
Modell: HW rev. 1/1.4 SW ver. 0.19 (eller senare version)
Tillverkningsnummer: PPLUS00000000XXXX (kontakta PubQ om du inte har tillgång till de fyra sista siffrorna)

JobOffice AB
Solrosvägen 33
443 70 Gråbo

Klicka på "Nästa" för att granska och skicka in din anmälan av kontrollenhet.

Var noga med att spara uppgifterna du får i kvittensen. Där hittar du ett unikt identifikationsnummer som är viktigt att ha tillgång till när du gör din anmälan av kassaregister, men även om du behöver ta kontakt med Skatteverket i något ärende gällande kontrollenheten.

Anmäl kassaregister

Ett företag som i sin näringsverksamhet säljer varor eller tjänster mot kontant betalning eller mot betalning med kontokort ska använda ett kassaregister.

Vid anmälan av kassaregister väljer du det identifikationsnummer som du fick vid registreringen av din kontrollenhet. Därefter bläddrar du fram "PubQ" i rullistan för beteckning och den senaste versionen av modell/program. Ditt unika tillverkningsnummer har du som kund fått mailat till dig. Kontakta oss om du behöver få det skickat på nytt. 

Fortsätt att fylla i formuläret med kassaregistrets korrekta adress (den plats där du har kassaregistret) och använd samma uppgifter för programvara, kontrollremsa eller journalminne, och adress där journalen skapas.

Gå vidare för att granska och skicka in din anmälan.

Efter att du har anmält ditt kassasystem och kontrollenhet kommer Skatteverket skicka ut en bekräftelse på post till den adress du angav.

Tillsammans med bekräftelse får du även klisterlappar med registreringsuppgifter på för både kontrollenhet och kassasystem. Klisterlapparna ska du sätta vid kassan så att kunden lätt kan se dem när de handlar.

Läs mer om kassaregister på Skatteverket.se.

Hittade du svaret?